“Denk zelf niet na” – “Wij zorgen voor jou” – Populaire reclameteksten met desastreuse gevolgen

'}}

Prijs

niet te koop-behoort tot privécollectie-zie de home pagina

Roeping

Land

Nederland

Jaartal / periode

1931-1945

  • Foto's
Foto's

Omschrijving

Een maand geleden kwam ik een stapeltje van deze witte enveloppen tegen bij een handelaar en verzamelaar van briefkaarten. Het was bijvangst voor hem bij de aankoop van een verzameling briefkaarten na een overlijden in Utrecht.

Godsvertrouwen

Liefde voor volk en vaderland

Eerbied voor den arbeid

en een logo van de NSB...

Het is eigenlijk verbazingwekkend dat hele volksstammen zich achter zulke kreten schaarden. Met veel enthousiasme ging men vanaf 1931 tot 1945 propaganda krantjes verkopen en nieuwe leden werven en in 1943 waren er zo'n 100.000 Nederlanders lid.

Dezelfde holle reclameteksten werden ook door andere partijen gebruikt. God save the Queen van de Britten, Got mit uns van de Duitsers, etc.

Holle reclameteksten, want meer is het niet. Het doel is zoveel mogelijk "klanten" overhalen tot lid worden van- of stemmen op die partij zodat de partijtop haar eigen partijtop belangen kan nastreven.

En om veel mensen aan te spreken neem je dan 1/3 geloof (want dat is gratis), 1/3 nationalisme (wij tegen hun) en een 1/3 werk, uitkering of subsidie want dat staat gelijk aan geld en daar kan je "nooit" genoeg van hebben en zeker niet minder dan de buren.

En deze mix van reclamekreten doet het goed. Ook vandaag de dag nog. Let maar op.