War Story-3: S.S. Burgerdijk getorpedeerd- 10 Februari 1940 – Hoofdmachinist Rijke overleeft – HAL

U-48 vanaf de S.S.Burgerdijk 1940

Prijs

niet te koop-behoort tot privécollectie-zie de home pagina

Roeping

Land

Nederland

Jaartal / periode

1940

Neem contact op

Neem contact op

Ben je geïnteresseerd in een object of heb je een vraag? Stel gerust je vraag aan ons.

Je gegevens worden beveiligd verstuurd en opgeslagen.

kosmosia vrouw

100% vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.

Bijna altijd binnen 24 uur een reactie. Meestal dezelfde dag nog.

Je kan ook altijd bellen wanneer het jou uitkomt.

  • Foto’s
Foto’s

Omschrijving

Jaren geleden kreeg ik deze vijf foto’s geschonken door mevr. P. Rijke-Willemsen uit Utrecht. De heer Rijke was in de tweede oorlog o.a. hoofdmachinist op het schip de S.S. Burgerdijk.

Het zijn afdrukken van de negatieven die haar man altijd bewaard had. Hij had deze foto’s zelf gemaakt op 10 en 11 februari 1940.

In februari 1940 was Nederland, nog niet binnengevallen door de Duitsers, dus neutraal in de tweede wereldoorlog. Op 10 Februari was het stoomschip met lading (tarwe, sojabonen, lijnkoeken en stukgoed), 8 passagiers en 40 bemanningsleden onderweg van New York naar Rotterdam.

Op zaterdag 10 februari 1940 omstreeks 17.00 uur komt de Duitse onderzeeboot U-48 achter de S.S. Burgerdijk boven water op zo’n 15 mijl ten zuiden van Bishops rocks.

De U-48, onder bevel van Luitenant der zee Herbert Schultze, beveelt de S.S. Burgerdijk direct te stoppen en komt langszij. Met vlaggen seinen de Duitsers dat men de scheepspapieren van de Burgerdijk moeten komen brengen. De kapitein Scriwaneck van de Burgerdijk geeft opdracht om deze te gaan brengen en de 1e officier Dijk en 4 matrozen gaan in een sloep naar de onderzeeër U-48. De U-48 seint ook dat men de radio niet mag gebruiken.

1e officier Dijk gaat aan boord van de onderzeeër en gaat naar de commandotoren. Daar stond de Duitse commandant. Dijk stelde zich in het Duits voor maar de Commandant zei dat het beter was als hij zijn naam niet vertelde. Dijk overhandigde de papieren maar al snel zie de onderzeebootkapitein ‘Es tut mir leid dass ich Sie versenken muss’. Dijk protesteerde en vroeg waarom dan? De Duitser zei dat ze gezigzagd hadden, op weg waren naar een Engelse haven en eerder met de radio geseind hadden. Er volgde nog een discussie maar het hielp niet meer. De commandant gaf de order om de torpedobuis te vullen.

De onderzeebootcommandant Lt. der zee Schultze zei dat hij het schip zou torpederen en dat men 30 min de tijd had om het schip te verlaten en in de reddingssloepen te gaan. Men kreeg instructie waaronder dat men een noodbericht sturen met de tekst : Çollision ship sinking, Position fifteen miles south of Bishop’. om er zo voor te zorgen dat de bemanning en passagiers gered konden worden. Dijk en de matrozen gingen snel terug naar de Burgerdijk en informeerde de kapitein. De papieren bleven achter op de U-48.

Daarop gaat iedereen snel in de drie reddingsboten en vaart weg bij de Burgerdijk. Na enige minuten, rond 18.35 volgt er een explosie van een torpedo. De S.S, Burgerdijk zinkt daarop snel naar de bodem.

De volgende dag, Zondag 11 Februari 1940, wordt men, na zo’n 12 uur gered door de S.S.Edam. De Edam had de rook van de Bengaalse fakkels die men had aangestoken gezien en zijn koers gewijzigd. Achteraf blijkt dat de marconist een fout over de locatie had gemaakt in het noodbericht dus het had heel anders kunnen aflopen maar er vallen gelukkig dus geen slachtoffers.

De foto’s :

Hoofdmachinist Rijke heeft na de Burgerdijk ook in andere konvooien gevaren en de oorlog overleefd

Foto-1: De onderzeeboot U-48 van Luitenant der zee Herbert Schultze komt langszij de S.S.Burgerdijk. – (10 feb.1940)

Foto-2: De bemanning van de S.S. Burgerdijk kijkt naar de onderzeeboot U-48 (o.l.v. H.Schultze) – (10 feb. 1940)

Foto-3: De bemanning en passagiers van de S.S.Burgerdijk in een reddingsboot. Een van de bemanningsleden strijkt het zeil langszij de S.S.Edam.

Foto-4: De reddingsboten van de S.S. Burgerdijk langszij de S.S. Edam.

Foto-5: Een uitvergroting van foto-4



Zie ook de beschrijving in het boek : “de Nederlandse koopvaardij in de 2e Wereld Oorlog door K.W.L.Bezemer, blz. 149-156.



Samenvatting : S.S.Burgerdijk – Steamship – Gebouwd in 1921 – 126 meter lang – Ruimte voor vracht en 7 passagiers – Holland-Amerika Lijn (HAL).